Z boiska na laptop czyli WF online i pomysły nauczycieli wychowania fizycznego na e-lekcje.

Z chwilą kiedy przerwane zostało tradycyjne nauczanie z powodu epidemii, opustoszały nie tylko sale lekcyjne, ale i szkolne boiska. Rozporządzenie MEN wprowadziło zdalne nauczanie. Nauczyciele wszystkich przedmiotów zaczęli poszukiwać najbardziej wygodnych i użytecznych narzędzi multimedialnych do prowadzenia zajęć zdalnych, dzięki którym mogliby realizować podstawę programową.

O tyle o ile, możemy wyobrazić sobie zdalne lekcje z języka polskiego, z matematyki, biologii czy języka obcego, o tyle trudniej było wyobrazić sobie prowadzenie zdalnych zajęć z wychowania fizycznego. Znajomi, którzy nie są związani z branżą oświatową, często pytają mnie jak to wygląda. Dodam, że niektórzy nawet sobie żartują i z ironią pytają czy skaczę przed laptopem i ćwiczę z uczniami (ha, ha). 🙂 Owszem, laptop jest teraz moim jedynym narzędziem pracy, ale póki co przed nim nie skaczę. Chociaż znam nauczycieli ze szkoły podstawowej, którzy prowadzą zajęcia WF na żywo.
Wydaje się, że nauczyciele przedmiotów teoretycznych mają nieco łatwiej. Przede wszystkim mogą korzystać np. z podręczników czy zeszytów ćwiczeń, które do tej pory wykorzystywali podczas lekcji tradycyjnych. Z kolei nauczyciele wychowania fizycznego zmuszeni są do tworzenia własnych materiałów i poszukiwania dodatkowych w zasobach Internetu, by realizować podstawę programową z WF i godziny przewidziane planem lekcji.
Jak to wygląda?
Każdy wuefista/ka realizuje tematy lekcji w zależności od potrzeb, poziomu edukacji i możliwości. Inaczej wyglądają lekcje dla dzieci w szkole podstawowej, a jeszcze inaczej w szkole ponadgimnazjalnej. Niektórzy nagrywają własne filmiki jak ćwiczą i wysyłają je uczniom, by motywować dzieci do ruchu. Dzielą się nimi również z innymi nauczycielami na grupach Facebooka dla wuefistów. Inni, jeśli ustalą taką współpracę z uczniami, korzystają np. z platformy Zoom czyli platformy do wideokonferencji, dzięki której mogą prowadzić lekcje live czyli jednocześnie ćwiczyć i widzieć jak wraz z nimi ćwiczą ich uczniowie.

Oczywiście obie strony czyli uczniowie i nauczyciel, muszą mieć warunki domowe, by w ten sposób prowadzić zajęcia. Do aktywizowania uczniów korzystamy również z zasobów Internetu i przesyłamy dzieciom propozycje filmików z ćwiczeniami ze sprawdzonych źródeł. Poniżej jeden z przykładów z ulubionego przeze mnie kanału na YouTube Damiana Rudnika, nauczyciela wychowania fizycznego i trenera lekkiej atletyki.

Oprócz ćwiczeń i motywowania uczniów do ruchu nauczyciele WF mogą realizować wiele tematów teoretycznych z zakresu podstawowej wiedzy dotyczącej wybranych dyscyplin sportu, historii kultury fizycznej, edukacji zdrowotnej itp. Niestety poza przepisami gier zespołowych i ewentualnie programem wychowania fizycznego trudno jest znaleźć na rynku książki, gdzie zebrany byłby (chociaż w jakiejś części) typowy materiał z przedmiotu. Dlatego wuefiści ostro zabrali się do pracy, by stworzyć własne materiały ułatwiające przekazywanie wiedzy dzieciom i później jej egzekwowanie.
Ponadto, podobnie jak nauczyciele innych przedmiotów, od razu rozpoczęliśmy poszukiwania narzędzi multimedialnych, dzięki którym moglibyśmy prowadzić zdalne lekcje, przesyłać uczniom w ciekawy sposób wiadomości i proponować zadania na ocenę. Z wielu narzędzi korzystaliśmy jeszcze przed pandemią jak np. quizy, wirtualne krzyżówki, QRcody itp. Jednak czym innym jest urozmaicanie tradycyjnego nauczania, a czym innym jest przejście w ogóle na lekcje WF z użyciem tylko multimedialnych narzędzi.
Warto wspomnieć, że wraz ze zdalnym nauczaniem wprowadzone zostało rozporządzenie o ocenianiu na odległość. Musieliśmy więc również zmienić sposób oceniania z WF-u i dostosować go do warunków, by na koniec roku szkolnego wystawić ocenę końcoworoczną.
Wraz z zespołem nauczycieli wychowania fizycznego w mojej szkole opracowaliśmy nowe ocenianie, a właściwie aneks do oceniania, który dostosowaliśmy do panującej sytuacji. Ocenianie zostało przesłane do dyrekcji i wszystkich naszych uczniów, aby mieli okazję się z nim zapoznać i ewentualnie zgłosić sugestie i uwagi. To dla nas nowa sytuacja, więc każda wskazówka jest dla nas cenna. Ocenianie musi być przecież przyjazne dla uczniów.

Jeśli chodzi o moje pomysły na lekcje to dla moich grup założyłam padlety, które opisane są szczegółowo w dalszej części artykułu, na których na bieżąco umieszczam materiały przygotowane przeze mnie. Opracowuję własne artykuły, prezentacje, quizy, testy, sportowe challenge. Na MCTeams organizuję również spotkania online z moimi grupami. Od czasu do czasu, przeszukuję zasoby Internetu i jeśli uznam, że coś jest ważne i warte udostępnienia, przesyłam to moim uczniom. Oczywiście istotne jest, aby źródło było przed przesłaniem sprawdzone. Ponadto korzystam z materiałów ze szkoleń, w których aktywnie biorę udział. Od początku trwania zdalnego nauczania wzięłam udział w piętnastu szkoleniach. To o połowę więcej niż gdy szkoliłam się w semestrze w czasie nauczania tradycyjnego. Niestety, to dla mnie dodatkowy czas przed komputerem, ale nie ma innej możliwości. Jeśli chcemy się rozwijać i inspirować to szkolenia zdalne są w tej chwili jedynym rozwiązaniem.

Obserwując pracę innych nauczycieli np. dzięki materiałom jakie wrzucają na facebookowe grupy, jestem naprawdę pod wrażeniem kreatywności i pomysłowości. Cieszę się, że chętnie dzielimy się wiedzą i pomysłami. Dzięki naszej aktywności inspirujemy siebie nawzajem i motywujemy, gdy kończą się nam pomysły i tracimy już siły z powodu istniejącej sytuacji. Poprzez udział w webinarach rozwijamy nasze umiejętności, kompetencje miękkie, poznajemy nowe narzędzia multimedialne. Dzięki temu możemy urozmaicać nasze materiały i zdalne lekcje, a także tworzyć innowacyjne sposoby na sprawdzenie wiedzy naszych uczniów. I tak parafrazując nazwę popularnej sportowej akcji „Z podwórka na stadion”, rozpoczęła się akcja z boiska na laptop 😉 I to nie tylko dla nas nauczycieli, ale także dla uczniów.

Zamknięci w domach i siedzący przed komputerami uczniowie i nauczyciele, jak nigdy, potrzebujemy mobilizacji i wsparcia. Cieszę się, że od kilkunastu dni mamy już możliwość korzystania z parków, plaż, ścieżek rowerowych i boisk. Zmotywowanie się do domowych treningów w czasie kwarantanny nie było takie łatwe. Niektórzy uczniowie podczas spotkań ze mną online często przyznawali się, że stracili motywację do ćwiczeń, a dodatkowo ilość zadań domowych z innych przedmiotów i same zdalne lekcje zajmują im sporo czasu. Nie każdy też ma warunki, by swobodnie ćwiczyć w zamkniętym pomieszczeniu.
Właśnie teraz, kiedy zmuszeni jesteśmy do e-nauczania, bardziej niż kiedykolwiek dostrzegamy potrzebę ruchu i ćwiczeń rekompensujących siedzący tryb życia. Tęsknimy za tradycyjnym nauczaniem i tradycyjnymi zajęciami sportowymi zarówno my nauczyciele jak i uczniowie.
Mam nadzieję, że od września ruszymy pełną parą i przede wszystkim w warunkach tradycyjnych.
A tymczasem kilka przykładów jak radzimy sobie my, wuefiści i wuefistki w warunkach zdalnych i jakie narzędzia wykorzystujemy do e-lekcji.
Dla nauczycieli WF polecam moje materiały dostępne poniżej. 🙂

Padlet

Padlet, to jedno z moich ulubionych narzędzi. To rodzaj wirtualnej tablicy korkowej. Padlet to aplikacja, która służy do dzielenia się zasobami z innymi użytkownikami. Czy chcemy pracować razem i gromadzić zasoby, czy tylko porządkujemy, to idealne miejsce w którym można to robić. Osobiście pracuję już od 4 lat wykorzystuję to narzędzie do pracy.
Będąc wychowawcą przez 3 lata jeden padlet prowadziłam dla mojej klasy i drugi dla rodziców. Na padlecie można umieszczać wiele plików takich jak: pdf, doc, jpg, png. To bardzo wygodna aplikacja do wstawiania linków do stron internetowych, prezentacji, filmików z ćwiczeniami itp. Można również umieszczać na nim prezentacje w PowerPoint itp.
Jakie są zalety padleta?
– porządkuje
– umożliwia umieszczać aktualne dokumenty np. rodzice w mojej klasie mieli stały dostęp do Statutu szkoły, Wewnętrznego oceniania, planu lekcji, Kalendarza roku szkolnego, regulaminów, a także składu samorządu szkolnego, klasowego,
– ciekawostki – np. linki do zdjęć klasowych, sukcesów uczniów, wydarzeń itp.
Dokumenty, materiały często giną w gąszczu przesłanych maili. Dlatego uporządkowanie materiałów na padlecie jest bardzo przydatne i pomocne. Wyobraźmy sobie, że organizujemy wycieczkę klasową. Na etapie planowania powstaje wiele planów, programów. Po pewnym czasie nie wiadomo, który program jest aktualny. Jeśli na padlecie wychowawca umieści ostatnią aktualną wersję to wszyscy wiedzą do czego się odnieść i co korygujemy lub omawiamy.
Padlet może też nas uratować gdy dyrekcja przydzieli nam niespodziewanie zastępstwo. Na przygotowanym wcześniej prywatnym padlecie możemy mieć ciekawe materiały, artykuły, prezentacje, quizy, linki do filmików i adekwatnie do potrzeb korzystamy z tego co uważamy, że nadaje się na lekcje z wybraną klasą.
Podczas zdalnego nauczania dla każdej z moich grup WF przygotowałam padlety, które mają punkty wspólne, ale też nieco się różnią. Inne materiały sportowe i zdrowotne możemy wstawiać dla klasy I, a inne dla III, a jeszcze inne dla dziewcząt czy chłopców. Wszystko zależy od zainteresowań, potrzeb i naszej inwencji.

Po wybraniu opcji kolumn, która nam najbardziej odpowiada, możemy już tworzyć padlet dla docelowej grupy. W tym celu po prawej stronie wybieramy tło, nazwę, ikonkę i wiele innych wizualnych efektów i gotowe. Narzędzie to jest bardzo intuicyjne.

Następnie nie pozostaje już nic innego jak uzupełnianie naszej wirtualnej korkowej tablicy treściami.
O to moje WF-owe tablice 🙂

Quizziz, Kahoot

Quizziz i Kahoot to kolejne bardzo popularne narzędzia do tworzenia quziów, które świetnie nadają się do przygotowania przez nauczycieli testów wiedzy, a także organizowania gier online dla nawet kilkudziesięciu uczestników jednocześnie.
Na stronie Quizziz można korzystać z publicznych testów zrobionych przez innych użytkowników (polecam je sprawdzić). Można też stworzyć własny, układając swoje pytania lub/i teleportując pytania z innych testów. To narzędzie jest również bardzo intuicyjne. Zaletą Quizziz jest to, że jeśli przygotujemy test wiedzy dla uczniów, możemy określić termin/czas jego wykonania, ustawić pytania w różnej kolejności, sprawdzić statystyki wyników, a nawet pobrać wyniki do excela.
Mój przykładowy test w ramach WF online sprawdzający podstawową wiedzę z przepisów gry piłki siatkowej:

Link do gry: https://tiny.pl/7tqlh , który wystarczy wpisać w pasek adresowy przeglądarki i kliknąć „zagraj w quiz”

Link do testu z siatkówki dostępny jest tutaj

I kolejny quiz sprawdzający wiedzę z koszykówki. Zapraszam do zagrania. Link do testu koszykówki dostępny jest tutaj

Link do strony Quizziz: https://quizizz.com/

https://kahoot.com/

Kahoot ma nieco mniej opcji niż Quizziz ale jest równie intuicyjnym narzędziem, do tworzenia quizów. Poniżej mój przykładowy quiz o historii szkoły w której pracuję. Świetnie się sprawdza np. na godzinę wychowawczą lub niespodziewane zastępstwo. Ma nie tylko walor rozrywkowy, ale też i edukacyjny. Polecam!

Canva

Canva to internetowe narzędzie do tworzenia projektów graficznych. Program posiada funkcje domyślne oraz bardziej zaawansowane funkcje do edycji. Posiada zarówno gotowe szablony, ale też i daje duże możliwości do tworzenia własnych projektów. W Canvie można tworzyć plakaty, ulotki, wpisy na Facebooku, prezentacje, posty na Instagram, własne logo, kartki okolicznościowe, broszury, zaproszenia, CV itp.

Nie ukrywam, że to jedno z moich ulubionych narzędzi. Administrując kilkoma Fanpage’ami nie raz przygotowywałam zdjęcia w tle, świąteczne kartki, albo okolicznościowe posty, właśnie z wykorzystaniem Canvy.
Jak korzystać z Canvy?
Po zarejestrowaniu konta na stronie https://www.canva.com/ po lewej stronie wybieramy opcję szablony.

Po wybraniu tego co nas interesuje np. plakat. Po lewej stronie mamy wszystkie opcje do edycji.



Możemy wykorzystać zasoby Canvy lub dodać własne zdjęcia dzięki opcji „przesłane”. Możemy też wykorzystać zasoby Internetu i po wybraniu opcji „więcej” wykorzystać dostępne w sieci materiały, filmiki np. z kanału YouTube, które możemy wykorzystać w naszym plakacie. Poszczególne elementy plakatu możemy przesuwać, dodawać, usuwać, powiększać, zmniejszać, dodać tekst, usunąć tekst, zmienić czcionkę, tło itp. itd.


Poniżej przygotowana przeze mnie w Canvie Piramida Żywieniowa, zgodnie z aktualną Piramidą, opracowaną przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, na lekcje WF online.

Moje opracowanie Piramidy Zdrowego Żywienia w pliku pdf tutaj

A to moja prezentacja przygotowana w Canvie „Zasady zdrowego żywienia” w formie linku do prezentacji na stronie Canvy. Kliknij na zdjęcie 🙂


Link do prezentacji „Zasady zdrowego odżywiania

Prezentacja w pliku pdf tutaj

Inny przykład wykorzystania Canvy: gra – Stratopoly przygotowana przez Damiana Rudnika

Autor Damian Rudnik
źródło: https://www.facebook.com/wuefistaa/


Genially

Genially, to popularna platforma do tworzenia wizualnych i interaktywnych treści, która szczególnie w ostatnich tygodniach, kiedy trwa zdalne nauczanie, zdobywa coraz więcej fanów wśród nauczycieli na całym świecie. Przydaje się również nauczycielom wychowania fizycznego. Dzięki tej platformie można tworzyć prezentacje, infografiki, interaktywne obrazki podobnie jak w Canve, a także gry i quizy dla uczniów. Dzięki funkcjom umożliwiającym dodawanie interaktywności do dowolnych elementów prezentacji oraz dużych możliwościach uatrakcyjnianiu treści poprzez opcje ich animowania, Genially pozwala na utworzenie kompletnego zasobu umożliwiającego przeprowadzenie lekcji każdego przedmiotu. Genially zapewnia integrację z Google dla Edukacji i Microsoft Office 365. Szczególnie istotne jest to teraz, gdy wiele szkół korzysta z platform edukacyjnych Google’a i Microsoftu.
Przykład wykorzystania Genially dla stworzenia sportowego challenge’u:

Z narzędzia Genially korzysta się podobnie jak z Canvy. Po wybraniu szablonu można dodawać do niego elementy, tekst, zmieniać kolor tła, podłączać linki z zasobów Internetu itp.

Narzędzie to można wykorzystać do gier, quizów, prezentacji czy interaktywnych plakatów. Poniżej mój przykład jak w fajny i w innowacyjny sposób można przygotować np. ciekawe informacje na temat wybranego polskiego sportowca. Link do plakatu można wstawić na padlet, jeśli taki prowadzimy lub wysłać uczniom na grupę na Facebooku lub np. przez MCTeams na platformie edukacyjnej.

Przykład plakatu interaktywnego z cyklu Znani polscy sportowcy – Maja Włoszczowska. Wykonany w Genially.

QR cody

Kod QR to alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny opracowany przez japońskie przedsiębiorstwo Denso-Wave w 1994 roku.
Qr cody można wykorzystać do zakodowania tekstu, linku itp.
Możemy ukryć w nim sportowe zadanie, przesłanie czy link do filmiku z ćwiczeniami. W bardziej zaawansowane wersji możemy wykorzystywać go do sportowej gry.
Stron do tworzenia QR kodów jest wiele. Jedną z nich jest np. www.qr-online.pl

 

Aby odczytać QR kod wystarczy ściągnąć na telefon ze sklepu Google Play darmową aplikację do odczytywania QR kodów.


Przykładowy QR kod przygotowany przeze mnie. Sprawdź co się pod nim kryje 😉

Inna strona do tworzenia QR kodów: https://mal-den-code.de/
Można tutaj stworzyć kody do kolorowania, do wykorzystania ich w quzie czy szkolnym konkursie.

Wordwall.net

Moja kolejna inspiracja to strona https://wordwall.net/ dzięki której, również w prosty sposób, można tworzyć własne zasoby dydaktyczne wybierając szablon adekwatnie do potrzeb.

Prosty przykład wykorzystania jednego z szablonów Wordwall:

Link do koła: https://wordwall.net/resource/2216163/brzuszki

Microsoft Teams

Microsoft Teams – usługa internetowa oparta na chmurze zawierająca zestaw narzędzi i usług służących współpracy zespołowej. Usługa łączy funkcjonalność z innymi produktami Microsoftu, takimi jak Microsoft Office oraz Skype (wchodzących w skład Office 365). Doskonale sprawdza się do prowadzenia lekcji zdalnych.

Microsoft Forms

Microsoft Forms (wcześniej Office Forms ) to twórca ankiet online , będący częścią Office 365. Wydana przez Microsoft w czerwcu 2016 r. Forms umożliwia nauczycielom tworzenie ankiet i quizów z automatycznym oznaczaniem. Zaletą tego narzędzie jest to, że dane można wyeksportować do programu Microsoft Excel

i inne

ze sportowymi pozdrowieniami znad laptopa
Aneta Lechman

za korektę tekstu dziękuję Marcie Kamyszek 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *