Rozmawiajmy z uczniami na zdalnych lekcjach WF! Oto jeden z moich pomysłów na WF online: „Wychowanie fizyczne dawniej i dziś”

Zdalne lekcje wychowania fizycznego to nie lada wyzwanie dla nas, nauczycieli.
Lekcje WF online nigdy nie zastąpią i nie zmotywują ucznia tak do pracy, jak te w warunkach tradycyjnych. Lubię jednak patrzeć na sytuację w której się znalazłam jak na wyzwanie, a nie jak na problem.
Zastanawiam się jak mogę wykorzystać fakt, że z moimi uczniami spotykam się tylko przed ekranem komputera? Czy mogę im zaproponować coś, czego nigdy w warunkach tradycyjnych nie udałoby mi się zrealizować, bo po prostu nie miałabym okazji?

Lekcje zdalne to okazja do porozmawiania na przeróżne tematy. WF tradycyjny to przecież przede wszystkim aktywność fizyczna. Teraz mamy okazję przekazać uczniom dużo ciekawych informacji na tematy zdrowotne, sportowe czy podyskutować po prostu o tym co ich interesuje. Quizy, gry, testy, prezentacje, filmiki wszystko to fajne, ale nie zapominajmy by szukać pretekstu do zwykłych rozmów. Potrzebują tego nasi uczniowie i my.

Jednym z moich pomysłów na lekcje online jest myśl by przenieść się w czasie i spróbować dowiedzieć jak kiedyś wyglądały lekcje wychowania fizycznego.
Poniżej scenariusz na jeden z moich pomysłów. Dodam, że już sprawdzony czyli – „Wychowanie fizyczne dawniej i dziś.”

Wychowanie fizyczne dawniej i dziś
– pomysł na scenariusz lekcji

  1. Zaplanuj lekcję i poinformuj grupę uczniów o czym będziecie rozmawiać na następnej lekcji.
  2. Poproś, aby każdy zadzwonił do babci, dziadka, cioci lub wujka jeśli to możliwe (im starszy członek rodziny tym lepiej) lub spytał rodziców jak wyglądały zajęcia wychowania fizycznego za ich czasów. Może to dotyczyć zarówno organizacji lekcji, oceniania, warunków, dyscypliny, stroju i oczywiście rodzaju aktywności na lekcjach.
  3. Przygotuj sobie prezentację, slajdy lub inne pomoce do moderowania dyskusji. Możesz skorzystać z moich materiałów dołączonych na końcu opisu lekcji.
  4. Na zaplanowanej lekcji poproś by uczennice/uczniowie podzielili się zebranymi informacjami. Za aktywność na lekcji możesz stawiać plusy lub oceny jeśli uznasz, że uczeń się napracował.
  5. Następnie wykorzystując przygotowane pomoce do dyskusji możesz przedyskutować z uczniami i porównać jak wyglądał WF kiedyś w porównaniu z tym jak wygląda dziś. Dyskusja może być na wybrane zagadnienia jak np.:
    – strój na zajęciach wychowania fizycznego,
    – dyscyplina,
    – zbiórki,
    – sposób oceniania,
    – popularne gry zespołowe,
    – gimnastyka na lekcjach,
    – zajęcia lekkoatletyczne,
    – szkolne imprezy sportowe,
    – co się podobało, a co nie cieszyło się popularnością
    – inne wedle uznania
  6. Uczniowie porównują swoje lekcje z lekcjami dawniej. Mają okazję przeanalizować zmiany, wyciągnąć wnioski.
  7. Na koniec możesz wykorzystać moją prezentację wybranych tematów dotyczącą historii kultury fizycznej, wpływem systemu szwedzkiego i niemieckiego na rozwój np. gimnastyki czy gier. Dzięki temu przekażesz uczniom wiele ciekawostek jak np.:
    – jaką rolę odegrało Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół”
    – skąd się wzięła osnowa lekcji wychowania fizycznego
    – kto był twórcą koncepcji sali gimnastycznej i jej wyposażenia (ławeczki, drabinki)
    – Królewski Centralny Instytut Gimnastyczny – twórca, rok utworzenia uczelni itp.

    – wpływ turnerstwa niemieckiego na rozwój gimnastyki.
  8. Możesz również przygotować sylwetki polskich lub/i zagranicznych sportowców, którzy swoimi sportowymi osiągnięciami zapisali się w historii gimnastyki.
  9. Pytania o szwedzki system gimnastyczny możesz ująć w quizie i za jakiś czas sprawdzić czy Twoi uczniowie zapamiętali ciekawostki z lekcji.

    Powodzenia 🙂

Materiały do lekcji:

1.
Treść zadania przekazałam uczniom ustnie na lekcji i wspólnie zaplanowaliśmy termin do kiedy mają zebrać informacje. „Zadzwoń do babci, dziadka, cioci, wujka i spytaj jak wyglądał ich WF” umieściłam również na padlecie prowadzonym dla moich uczniów:

2.
W klasach młodszych możesz zaproponować wesołą kolorową tabelkę którą uczeń może uzupełnić po rozmowie z babcią, dziadkiem, ciocią wujkiem lub z kimś kto może przekazać ciekawostki z lekcji WF z dawnych lat. Mogą to też być opowieści rodziców.

Kartka do zapisków do pobrania tutaj

3.

Na umówionej lekcji uczniowie opowiadają czego dowiedzieli się od swoich bliskich. Możesz też zachęcić, by podczas lekcji ktoś z domowników twojego ucznia sam opowiedział swoje wspomnienia. Niektórzy mieszkają przecież w rodzinie wielopokoleniowej. To bardzo ciekawe doświadczenie.
Wspólnie analizujecie jak wyglądały lekcje WF kiedy, a jak dziś. Co się zmieniło, a co nie. Zapewniam, że opowieści dostarczają wiele uśmiechu i ciekawych historii.
Do moderacji dyskusji możesz przygotować sobie prezentację lub skorzystać w mojej:

Krótka prezentacja do dyskusji tutaj

Poniżej prezentacja z kilkoma faktami związanymi m.in. z rozwojem gimnastyki. Prezentacja posłużyła mi do opowiadania uczniom o historii np. gimnastyki. Wspomniałam również o polskim gimnastyku Leszka Blanika, którego imieniem nazwana jest przepiękna hala sportowa w Gdańsku- Oliwie.

Prezentacja Historia Kultury Fizycznej – wybrane tematy (prezentacja) , (pdf)

Źródła:

W prezentacji i galerii wykorzystane zostały materiały i zdjęcia
z następujących źródeł:

Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu” Ryszard Wroczyński

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polskie_Towarzystwo_Gimnastyczne_”Sokół”

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pehr_Henrik_Ling

https://pl.qaz.wiki/wiki/Pehr_Henrik_Ling

https://pl.wikipedia.org/wiki/Leszek_Blanik

https://sport.trojmiasto.pl/Leszek-Blanik-mistrzem-olimpijskim-n29270.html

http://www.pryzmat.pwr.edu.pl

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/dzien-nauczyciela-w-prl-galeria-zdjec/3jyzr1m

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *